RSS

Faedah VS Spesifikasi

Apakah sebenarnya yang pelanggan inikan pada sesuatu produk adakah penting anda menerangkan ciri-ciri penting sesuatu produk kepada pelanggan ataupun apakah manfaat ataupun faedah produk kepada pelanggan.

Dari segi psikologi pelanggan lebih berminat untuk mengetahui faedah, manfaat ataupun kelebihan produk kepadanya dan sejauhmana produk itu dapat membantu pelanggan. Jadi sales point yang harus diketengahkan adalah faedah dan bukannya spesifikasi sesuatu produk itu.

Sebagai jurujual yang profesional anda haruslah menerangkan lebih banyak tentang kelebihan, faedah, manfaat dan kegunaan produk itu kepada pelanggan supaya mendapat tarikan dan perhatian daripada pelanggan dimana pelanggan sentiasa inginkan sesuatu yang dapat membantunya dalam kehidupan.

Pastikan anda sebagai jurujual tahu akan faedah produk atau perkhidmatan kepada pelanggan dan sejauh mana ia dapat menbantu memudahkan urusan kehidupan pelanggan. Inilah sebenarnya point yang harus dijelaskan dan diulang-ulang supaya ianya menjadi ingatan dan melekat di minda pelanggan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment