RSS

Sentiasa Rujuk Pakar

Dalam bidang jualan anda seharusnya sentiasa menambah ilmu pengetahuan dari semasa ke semasa agar terus berjaya sepanjang kerjaya anda. Ilmu memang sangat penting pada seorang jurujual kerana diluar sana ada pelbagai macam dugaan dan cabaran yang harus ditempuhi dan akan membuatkan kita kadangkala goyak dan menggugat kesabaran dan ketahanan diri dalam meneruskan perjuangan anda.

Maka tambahlah ilmu dalam bidang jualan agar anda terus menerus bersedia dengan apa saja cabaran, dugaan dan halangan yang dihadapi. Dalam menuntut ilmu adakah boleh kita dapatkan nasihat dan pandangan dari sesiapa saja atau kita perlulah merujuk kepada mereka yangf begitu mahir dan pakar dalam sesuatu bidang sebagai contohnya jika anda kurang mahir dari segi membuat jualan melalui kaedah referrer dan seharusnya merujuk kepada jurujual yang sudah berjaya dan sentiasa mengamalkan kaedah ini dalam jualannya barulah anda akan memperolehi ilmu yang betul dari orang yang betul-betul pakar.

Jangan bertanya kepada sebarangan orang kerana mungkin tips dan langkah yang diberikan kurang berkesan dan usaha anda menjadi sia-sia sahaja kerana tidak sesuai malah akan merugikan anda dari segi masa, tenaga dan membazirkan wang.

Selain dari merujuk kepada individu banyak lagi sumber untuk mendapatkan ilmu dari pakar antaranya adalah melalui buku-buku atau tulisan mereka yang dah berjaya dalam bidang jualan sebagai contohnya buku yang saya baca " Psikologi Jualan" , " Seni Mengunci Jualan - Close Sales Technique" dan banyak lagi buku rujukan lain. Selain itu banyak laman blog yang berkongsikan ilmu dalam bidang jualan yang sememang ditulis oleh pakar antaranya Irfan Khairi, Azizi Ali, dan ramai lagi.

Secara kesimpulannya sesiapa sahaja yang inginkan kejayaan dalam bidang jualan wajib baginya menambah ilmu pengetahuan dalam segenap segi terutamanya berkaitan jualan dan perniagaan yang sememangnya akan berkembangan dan terus bertambah dari semasa ke semasa dan ilmu ini tidak akan habis, jadi kalau anda tidak mengambil peluang ini akan pasti akan ketinggalan jauh dari jurujual lain yang sentiasa meningkat naik sejajar dengan pertambahan imu dan pengamalannya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment